Löpning ska vara kul

I dag hade jag med mig löpkläder & ombyte till jobbet, jag jobbar i Kista och precis i närheten finns Ursvik där det finns bra elljusspår. Perfekt att dra iväg på en 4 - 6 km löprunda på lunchen och i dag blev det prick 6 km. Tog mig runt mest på ren vilja, det var inte jättekul att springa i dag och det känns att det inte blivit många rundor senaste månaderna. Jag går och hoppas på att Tomten ska komma med ett par dubbade löpskor till mig, så jag kan ta mig ut även när kylan & halkan kommer hehe... :) Den som väntar på något gott, kanske? Även om man är nybörjare eller rutinerad löpare är pulsklockan din bästa vän när du ska ge dig ut. I dag valde jag att springa på puls istället för på tid, så när jag känner att det går tungt kan jag kolla min puls och se hur jag ligger till och få en push åt båda hållen - går det för fort lugnar jag ner och går det för långsamt vet jag att jag kan öka lite till. I dag valde jag att ligga mellan 170 - 180 bpm och nu när jag kollar pulsklockan efteråt slutade min medelpuls på 178 bpm. Ganska bra prickat :) Jag har en tendens att öka tempot när jag närmar mig någon annan som är ute och springer / går, och i backarna (otroligt mycket backar i Ursvik!) drar pulsen iväg till över 190 bpm så då vet jag att jag kan försöka dra ner på tempot en stund efteråt för att återhämta mig till dit jag vill vara. Ett tips är pulsklockan jag har - Garmin Forerunner 235 som ofta blir bäst i test, den är inte svindyr och har lagom med funktioner. Jag hade aldrig kunnat springa utan musik i lurarna och jag är extremt nöjd med trådlösa hörlurar från Jaybird. Jag har de som heter x2 men det har kommit nyare versioner efter det. Ett prisvärt alternativ på trådlösa lurar och väldigt skönt att slippa irriterande sladd som alltid hamnar i vägen! Självklart behövs även ett par riktiga löparskor som är anpassade för din fot. Med anpassade menar jag om du lutar inåt, utåt eller varken eller med foten och kanske behöver extra stöd. Jag har s.k pronation vilket betyder att jag faller inåt med foten och skulle därför behöva extra stöd på insidan av fotsulan. Nu har jag faktiskt inte det i de NIKE-skor jag har i dag, men nästa sko jag köper ska ha det för känner att det är något jag är i behov av. Sist men inte minst, se till att ladda med en riktigt bra playlist på Spotify! I dag hade jag trallvänliga pop-hits och det var både kul och skönt att lyssna på, jag gillar att kunna sjunga med för det underlättar på något sätt andningen för mig emellanåt :) Och kom i håg, det är aldrig för sent att börja springa och det kommer alltid vara skitjobbigt till en början! Lika bra att vara inställd på det ;)
Publicerat i 2018