Ändra sina kostvanor

Hej! Åh vad jag önskar att jag hade en miljon läsare här på bloggen som gjorde att min motivation att blogga skulle varit större. Tyvärr tryter den ganska ofta och jag kollar in här sällan, jag säger att jag ska bättra mig men som ni säkert märkt blir det väldigt sällan ändå... I'm so sorry. How ever, här är jag! :) Den sista tiden har min mage ballat ur, jag vet inte varför... Jag är inte speciellt stressad, visst har jag tränat en del men det ska man väl må bättre av (?), och eftersom jag har IBS vet jag att det enda jag kan göra är att ta reda på vad magen klarar av / inte klarar av och undvika sådant som gör mig dålig. Det har i sin tur inneburit att jag fått ändra mina kostvanor ganska så mycket. Till största del äter vi nu fullkorn här hemma, oavsett om det är ris eller pasta, och det är ju inte så jobbigt för de andra att anpassa sig till. Nu har vi märkt att Ludde ofta är ganska lös i magen och det kan bero på att han får i sig för mycket fullkorn, så nu har vi plockat bort det till barnen. Dessutom har jag övergått till laktosfria produkter och det funkar SÅ BRA! Jag drack ett halvt glas vanlig mjölk här om dagen och pruttade hela kvällen. Jo så är det, tjejer kan också prutta faktiskt ;P Jag har även fått upp ett stort intresse för clean eating och att äta "renare" produkter. Så himla intressant! Och det behöver verkligen inte vara svårt, kan räcka att byta ut några få produkter. Jag vet inte varför, men av någon anledning känns det som jag stöter på ett visst motstånd när jag pratar om att jag har problem med min mage och måste undvika viss kost. Kanske är det så det är för de som går in i väggen, att det är svårt för andra att förstå när man inte själv upplevt det? Efter att ha bestämt mig för att ta det här med magen på största allvar äter jag nu efter något som kallas FODMAP-dieten. Det är egentligen ingen "diet" enligt mig, utan ett levnadssätt för att må bra och klara av vardagen. FODMAP står för "Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols." Det handlar om att plocka bort ämnen som fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer under en viss period, och sedan testa att återinföra dem en och en i taget för att se vad man reagerar på. Jag mår fantastiskt bra av att följa det här och betyder det att jag måste undvika vissa saker när jag är bortbjuden, ja då får det vara så. Oftast går gluten bra i små mängder, medan laktos inte funkar alls. Det finns ingen skönare känsla än att äntligen må BRA i min mage! Ta hand om er   
Publicerat i 2018